VL SZIVATTYÚ KFT.
+36-29-320-150 Tel.: 06-29/320-150
Kapcsolatfelvétel E-mail: info@vlbt.hu
https://www.szivattyuwebaruhaz.hu/gfx/logo.pngVL Szivattyú Kft.+36-29-320-150info@vlbt.hucustomer support
Szivattyuwebaruhaz.hu

Blog

Nyitólap   »   blog

Nélkülözhetetlen szivattyú alkatrészek 1. A csúszógyűrűs tengelytömítés

2015. Augusztus 19.

Még a megbízható, kifogástalanul működő szivattyúknál is előfordulhat, hogy anyagfáradás vagy egyéb okok miatt alkatrészt kell bennük cserélni.
Az esetek többségében szerencsére ez nem jelent akkora problémát, mint ahogy az elsőre hangzik, és sok alkatrészt nem csak olcsón be tudunk szerezni, de viszonylag könnyű is őket kicserélni. Mostani cikkünkben az egyik ilyen gyakran használt alkatrészt, a tengelytömítést mutatjuk be.


Mi az a tengelytömítés?

A tengelytömítés feladata, hogy az egymással közvetlenül érintkező két tér között megfelelő tömítést biztosítson, és így akadályozza meg vagy csökkentse közöttük a nem kívánatos anyagáramlást. A szivattyúk esetében természetesen a szállítani kívánt folyadék elillanását szeretnénk megakadályozni vele.
Tengelytömítésből is több fajta van, így beszélhetünk forgó vagy lengő mozgással dolgozóról; ezeken belül pedig van csúszógyűrűs tengelytömítés, radiális tengelytömítés vagy kettős tengelytömítés.

A csúszógyűrűs tengelytömítés

A csúszógyűrűs tengelytömítésre jellemző, hogy egyszerű a kialakítása, és hogy mivel nehéz üzemi körülményekre van kitalálva, ezért a legnagyobb tömítési problémák esetében is képest helyt állni. A forgó tengelytömítések csoportjába sorolható típus a forgó tengely, valamint az ahhoz tartozó álló rész között tömít.
Beszélhetünk egyszerű rúgós és ipari mechanikus típusról. Előbbit a háztartásokban, utóbbit leginkább víz-, élelmiszer-, vegyszer- és gyógyszerkezeléshez használt ipari szivattyúk esetében használják.

Kettős tengelytömítés

Iker tengelytömítésnek is nevezik azt a népszerű megoldást, aminél gyakorlatilag megkettőzik a tengelytömítést így az egyik meghibásodása esetén a másik tengelytömítés még ellátja a feladatát. Léteznek úgynevezett tandem tengelytömítések is, itt csak egy egy rugó van de mindkét oldalán van egy-egy forgórész melyek tengelyirányban az egymással szembefordított állórész között tömítenek, de napjainkban ez már egy ritkán használt megoldás. Ezeknek az a feladata, hogy még hatékonyabb szivárgásmentesítést biztosítson a környezet felé.
A kettős tengelytömítést például a centrifugál szivattyúk esetében alkalmaznak.

A radiális tengelytömítés

Népszerű és alacsony költségű megoldást kínálnak a radiális tengelytömítések, amelyekre jellemző, hogy szinte minden alkalmazáshoz kiválóan megfelelnek.
Egyik legnagyobb előnye a típusnak, hogy tartós tömítési hatékonyságot biztosít, illetve, hogy tehermentesített változatban is elérhető



Részletek »Hozzászólás 0 hozzászólás

A különböző vákuumszivattyúk rövid bemutatása

2015. Augusztus 21.

A különböző vákuumszivattyúk rövid bemutatása

Ahogy korábbi cikkünkben is olvashattuk, kétfajta törvényszerűség segítheti a vákuumszivattyúk működését: a térfogat-kiszorítás elve mellett ezek a gépek kihasználhatják az áramlástani elveket és az injektor elvet is. Mi, felhasználók dönthetjük el, hogy melyik kialakítás és melyik eszköz (valamint annak előnye) segít elérni legjobban céljainkat.

Mostani írásunk éppen ezért négy típust mutat be: kettőt a térfogat-kiszorítást használók közül, egyet-egyet pedig az áramlástani és injektor elv szerint működők közül.

Térfogat-kiszorítás 1: A dugattyús vákuumszivattyúk

A lengődugattyús vákuumszivattyúk a munkatér térfogatának csökkentésével vagy növelésével érik el, hogy a szállítani kívánt gáz mozgásba lendüljön.

Mivel a gáz hajlamos arra, hogy a munkafolyamat során bemelegedjen, ezért vízhűtött hengerrel kell hűteni a munkateret és az ott található dugattyút. Ez utóbbi lehet lengő- vagy forgódugattyú is.

Térfogat-kiszorítás 2: A folyadékgyűrűs vákuumszivattyúk

Szintén a térfogat-kiszorítás elvét használják a folyadékgyűrűs vákuumszivattyúk, amelyeknél a hengeralakú házban lévő forgó lapátrendszer centrifugális erőteret alakít ki működése során.

A típusnál fontos segédeszköz a munkaterületbe kerülő, alacsony hőmérsékletű víz: a járókerék lapátjai és a centrifugális erő miatt gyűrű alakba rendeződő víz között olyan kamrák jönnek létre, amiknek változik a térfogata. A szívóoldalon megnő a térfogat, a nyomónyílásnál csökken, a gáz pedig a megfelelő irányba távozik.

Áramlástan: A turbó-vákuumszivattyúk

Az áramlástani elvet használják ki az úgynevezett turbó-vákuumszivattyúk, amelyek viszonylag nagy fúvóképességgel tudnak dolgozni.

A létfontosságú belső elem, a motorral hajtott járókerék irányítja az egészet: a kerékhez tengelyirányból lép be a gáz, ami végül a tengelyre merőlegesen gyorsulva hagyja el a teret.

Injektor elv: A víz- és gőzsugár-vákuumszivattyúk

Az olcsón fenntartható, üzembiztos és csendes vízsugár- és a gőzsugárszivattyúk alkalmasak arra is, hogy vákuumot hozzanak létre, ezért gázok mozgatására is kiválóan használhatók.

Működésük során ezek az eszközök a megnövekedett mozgási energia miatt lecsökkenő nyomási energiát használják fel: mivel a szűkülő csőben felgyorsul a víz vagy a gőz sebessége és annak mozgási energiája, ezért a cső mögött lévő kamrában nyomáscsökkenés alakul ki, így a gáz elkezd onnan kiáramlani.



Részletek »Hozzászólás 0 hozzászólás

Hogyan működik a perisztaltikus tömlőszivattyú?

2015. Augusztus 14.

Hogyan működik a perisztaltikus tömlőszivattyú?

A perisztaltikus tömlőszivattyúkat az ipar sok területén használják, hiszen a gép már sok-sok éve meggyőzte előnyeivel a felhasználókat.

A típus nemcsak a tiszta víz és a szennyvíz szivattyúzásakor teljesít kiválóan, hanem alkalmazható az élelmiszeripar, a bioüzemanyag-gyártás, a kerámiaipar, a csomagolástechnika és a vegyipar területén is.

A perisztaltikus tömlőszivattyúk igazi multifunkcionális eszközök, amelyeknek teljesítményét a hétköznapokban könnyedén kihasználhatjuk.

A perisztaltikus tömlőszivattyúk előnyei

Bár szükséges némi ismeret a perisztaltikus tömlőszivattyúk megfelelő működtetéséhez, valójában az eszköz mindennapos használata egyáltalán nem bonyolítja meg az életünket. Kis gyakorlattal már egyszerűen üzemeltethető, és nemcsak széles körű az alkalmazási lehetősége, de a gép maga rendkívül strapabíró és tartós is.

Egyik legtöbbször említett előnye ennek a típusnak az, hogy szárazon is önfelszívó, ezáltal a perisztaltikus tömlőszivattyúknál nem kell számolnunk a szárazonfutási problémákkal. Érdemes kiemelni, hogy a fenntartási költségük viszonylag alacsony.

Szeretik a felhasználók továbbá azt is, hogy az eszköz működése zökkenőmentes, hogy bármilyen közeg szivattyúzására felhasználható, és szállított közegre nem jelentenek veszélyt, illetve hogy a gépnek magas a szállítókapacitása és az emelőmagassága (akár 150 méter).

A perisztaltikus tömlőszivattyúk működési elve

A működés alapját egy összehúzódó, majd elernyedő mozgás adja, amely biztosítja a szivattyúzni kívánt közeg szállítását. Az összenyomásról és az elernyedésről a szivattyú forgó részére szerelt papucsok vagy görgők gondoskodnak.

A típus népszerűnek számít, ezért több márka is gyárt perisztaltikus tömlőszivattyút, és a felhasználók széles körű választékból vásárolhatják meg a számukra legideálisabb paraméterekkel rendelkező eszközt.

Legyen szó alacsony nyomástartományokhoz vagy épp kis és közepes szállítási mennyiséghez kifejlesztett szivattyúról, kisebb vagy nagyobb teljesítményű eszközről, illetve magán- vagy ipari használatra fejlesztett típusról, a komolyabb gyártóknál megtaláljuk a nekünk megfelelő változatot.



Részletek »Hozzászólás 0 hozzászólás

Az üzemanyag szivattyú működése egyszerűen

2015. Augusztus 12.

Az üzemanyag szivattyú működése egyszerűen

Belegondolni is nehéz, hány speciális képességgel megáldott szivattyút mutattunk már be írásainkban; a különböző típusokat mind kiválóan alkalmazhatjuk egy-egy probléma megoldására, csupán tudunk kell, mihez mit érdemes vásárolnunk.

Nincs ez másképp az üzemanyag-szivattyúkkal sem, amelyek annyiban azért különböznek az eddigiektől, hogy nem a tiszta víz vagy a szennyvíz mozgatásáról gondoskodnak.

Mint ahogy azt a neve is mutatja, az üzemanyag-szivattyú a robbanómotorok üzemanyag-ellátásáról gondoskodik, és sokan inkább úgy ismerik, hogy AC-pumpa. Ennek a típusnak az a feladata, hogy befecskendezze a benzint a megfelelő helyre, ezért nem véletlen, hogy ez az alkatrész dolgozik a legtöbbet a rendszerben.

Milyen típusai vannak üzemanyag-szivattyúknak?

Két fő típust különböztethetünk meg, amiknél a lényeges eltérés nem a működésben, hanem a beszerelés helyében mutatkozik meg.

Az in-line szivattyúkat közel a tartályhoz, de a benzinvezetékbe építik, míg az in-tank szivattyúk már közvetlenül a benzintartályba kerülnek. Természetesen mind a kettőnek megvan a maga előnye: az előbbit könnyű cserélni, az utóbbi viszont halk és azt egyszerű szerelni.

Az in-line egyik legtöbbet hangoztatott hátránya viszont meghibásodáskor elég komoly problémát okozhat, hiszen a szivattyú esetleges cseréjekor az egész üzemanyagtartályt ki kell venni.

Az autógyártók általában fogaskerekes, görgőcellás, turbinakerekes vagy oldalcsatornás megoldásokat használnak az üzemanyag-szivattyúk esetében.

A működésről

A régebbi gépjárműtípusoknál az üzemanyag-szivattyút nem elektronika vezérelte, azonban a modernebb autóknál már elektromos AC-ket használnak a nagyobb hatékonyság és biztonság érdekében.

A két változatnak azonban nagyrészt ugyanaz a működési elve, legfeljebb azt a különbséget emelhetjük ki, hogy a mechanikus régebbi típusoknál a pumpa alkatrészeit meghibásodás esetén még cserélni lehetett.

A szivattyú az előírt nyomásszinten juttatja be az üzemanyagot a motorba, és a fejlesztés során a gyártók külön figyelmet fordítottak arra, hogy olyan pumpákat tervezzenek meg, amelyek a legszélsőségesebb terhelést is kibírják.



Részletek »Hozzászólás 0 hozzászólás

Amit a szárazon futásról tudni érdemes

2015. Augusztus 9.

Amit a szárazon futásról tudni érdemes

A szivattyúk hatékony működéséhez több kisebb-nagyobb eszközre és alkatrészre van szükség, amelyek bizonyos fizikai törvényszerűségek alapján működnek, és mérnöki pontossággal vannak összeillesztve. Mindent összevetve tehát rengeteg dolog szükségeltetik a minden szempontból ideális működéshez.

És legalább ugyanennyire sok gond merülhet fel

Ugyanis minden eszköz, így a szivattyúk működése közben is számos probléma kialakulhat. Ezeket okozhatja a szállított közeg, például ha nagy mennyiségű homok kerül a vízbe, amelyet így a berendezés már nem tud keringetni. De a probléma forrása az alkatrészek elhasználódása vagy meghibásodása is lehet.

Vagy a folyadék hiánya

Ha a folyadékok mozgatására kialakított szivattyúban nem kering a folyadék, akkor a szárazon futás esetéről beszélhetünk. Ez kihat az egész gép működésére, hiszen a tervezés során figyelembe vették, hogy az alkatrészeket működés közben folyadék éri majd. Éppen ezért ennek hiánya komoly gond, ilyenkor nincs ami a hűtést biztosítsa a súrlódási hővel szemben.

De ez ellen könnyedén lehet tenni

Az egyik megoldás a vízhiányvédő nyomáskapcsoló. A berendezés működésének lényege, hogy amennyiben a nyomás egy beállított határérték alá esik, a kapcsoló automatikusan leállítja a szivattyú működését.

Hatékony megoldás lehet továbbá az áramlás- és nyomáskapcsoló közös alkalmazása, amit a hosszabb ideig működő szivattyúk esetében érdemes alkalmazni. Ennek működése hasonló az előzőhöz, csak egy másik alkatrésszel érik el ugyanazt az eredményt.

A szivattyúk hosszan tartó ideális és hatékony működéséhez számos dologra van szükség. A megfelelő kiegészítőkkel megelőzhetőek a különböző meghibásodások, éppen ezért érdemes a lehető legjobb módon biztosítani a berendezés védelmét.



Részletek »Hozzászólás 0 hozzászólás