![]() |
Ebara DWO 150 M szennyvíz szivattyú 230V |
![]() |
Aquasystem VAO 50L fekvő hidrofor tartály |
![]() |
Aquasystem VAO 24L fekvő hidrofor tartály |
![]() |
Gebo G316 rozsdamentes, saválló könyök, KB 2" |
![]() |
Gebo G316 rozsdamentes, saválló könyök, KB 1.1/2" |
![]() |
Gebo G316 rozsdamentes, saválló könyök, KB 1.1/4" |
![]() |
Gebo G316 rozsdamentes, saválló könyök, KB 1" |
![]() |
Gebo G316 rozsdamentes, saválló könyök, KB 3/4" |
![]() |
Gebo G316 rozsdamentes, saválló könyök, KB 1/2" |
Belegondolni is nehéz, hány speciális képességgel megáldott szivattyút mutattunk már be írásainkban; a különböző típusokat mind kiválóan alkalmazhatjuk egy-egy probléma megoldására, csupán tudunk kell, mihez mit érdemes vásárolnunk.
Nincs ez másképp az üzemanyag-szivattyúkkal sem, amelyek annyiban azért különböznek az eddigiektől, hogy nem a tiszta víz vagy a szennyvíz mozgatásáról gondoskodnak.
Mint ahogy azt a neve is mutatja, az üzemanyag-szivattyú a robbanómotorok üzemanyag-ellátásáról gondoskodik, és sokan inkább úgy ismerik, hogy AC-pumpa. Ennek a típusnak az a feladata, hogy befecskendezze a benzint a megfelelő helyre, ezért nem véletlen, hogy ez az alkatrész dolgozik a legtöbbet a rendszerben.
Milyen típusai vannak üzemanyag-szivattyúknak?
Két fő típust különböztethetünk meg, amiknél a lényeges eltérés nem a működésben, hanem a beszerelés helyében mutatkozik meg.
Az in-line szivattyúkat közel a tartályhoz, de a benzinvezetékbe építik, míg az in-tank szivattyúk már közvetlenül a benzintartályba kerülnek. Természetesen mind a kettőnek megvan a maga előnye: az előbbit könnyű cserélni, az utóbbi viszont halk és azt egyszerű szerelni.
Az in-line egyik legtöbbet hangoztatott hátránya viszont meghibásodáskor elég komoly problémát okozhat, hiszen a szivattyú esetleges cseréjekor az egész üzemanyagtartályt ki kell venni.
Az autógyártók általában fogaskerekes, görgőcellás, turbinakerekes vagy oldalcsatornás megoldásokat használnak az üzemanyag-szivattyúk esetében.
A működésről
A régebbi gépjárműtípusoknál az üzemanyag-szivattyút nem elektronika vezérelte, azonban a modernebb autóknál már elektromos AC-ket használnak a nagyobb hatékonyság és biztonság érdekében.
A két változatnak azonban nagyrészt ugyanaz a működési elve, legfeljebb azt a különbséget emelhetjük ki, hogy a mechanikus régebbi típusoknál a pumpa alkatrészeit meghibásodás esetén még cserélni lehetett.
A szivattyú az előírt nyomásszinten juttatja be az üzemanyagot a motorba, és a fejlesztés során a gyártók külön figyelmet fordítottak arra, hogy olyan pumpákat tervezzenek meg, amelyek a legszélsőségesebb terhelést is kibírják.
Hozzászólások