Az üzemanyag szivattyú feladata, hogy elegendő mennyiségű üzemanyagot juttasson a belső égésű motor porlasztójába. Fontos része a járműnek, mert növeli az üzemanyag szállítás hatékonyságát. A jármű akadálytalan működésének érdekében ajánlott rendszeresen ellenőrizni az üzemanyag szivattyút, mert már a legkisebb hiba is gondot okozhat.
Az üzemanyag szivattyú típusai
A készletünkön megtalálható üzemanyag szivattyúk általában 12V motorral működnek. Ennek az az egyszerű oka, hogy a 12V-os alkatrész illeszkedik a legtöbb jármű akkumulátorához, vagyis így nem lesz különbség a tápegység és az üzemanyag szivattyú elektromosfeszültség-teljesítménye között. Az üzemanyag szivattyú esetében pedig elengedhetetlen a tökéletes, pontos illeszkedés, mert csak így tudja biztosítani a kellő mennyiségű kenőanyagot, valamint a szivattyú hűtését.
A 12V-s verzió mellett kapható még 24V, 230V és 3x400V motoros üzemanyag szivattyú is. A speciális tömítéseknek köszönhetően gázolajat, dieselt és üzemanyag adalékokat is képesek szállítani. A fali egységek és tankoló kutak mellett találunk még tartály szetteket is, melyek olyan extra kiegészítőkkel vannak ellátva, mint az üzemanyag átfolyás számláló, vízleválasztó szűrő, és automata töltőpisztoly.
Az üzemanyag szivattyú működése
Amikor bekapcsoljuk a gyújtáskapcsolót, a motor vezérlő egysége aktivál egy relét, amely feszültséget biztosít az üzemanyag-szivattyúnak. A szivattyú belső motorja néhány másodpercig forog, ezáltal nyomást hoz létre az üzemanyag rendszerben. Az időzítő a szivattyú indulási idejét szabályozza, hogy a motor elindulásáig működjön.
Az üzemanyag egy szívócsőn és szűrőn keresztül jut a szivattyúba, ahol a szűrő eltávolítja a rozsdát és szennyeződést. Az üzemanyag egy egyirányú visszacsapó szelepen át távozik, miközben fenntartja a rendszerben a nyomást. Az üzemanyag vezetéken és szűrőn keresztül a motor felé halad, ahol az üzemanyagszűrő tovább tisztítja a részecskéket.
Miután az üzemanyag bejutott a motor üzemanyag-ellátó rendszerébe, tovább halad az egyes üzemanyag-befecskendezőkhöz. Az üzemanyag nyomásszabályozó fenntartja a megfelelő nyomást, és a felesleges üzemanyagot visszajuttatja a tartályba. A szivattyú folyamatosan működik, alkalmazkodva a motor terheléséhez és fordulatszámához.
Az üzemanyag-szivattyúk két típusát különböztetjük meg. Ezek elsősorban a kialakításban és a beépítés helyében térnek el egymástól. A belső szivattyú csendes és könnyen szerelhető, míg a külső szivattyú a tankon kívül helyezkedik el.
A legtöbb üzemanyag szivattyú két szeleppel van ellátva. Az egyik a visszacsapó szelep, amely megakadályozza, hogy az üzemanyag visszaáramoljon a tankba azután, hogy leállt a motor.
A a túlnyomás szelep akkor lép működésbe, ha az üzemanyag nyomása túllép egy előre beállított értéket.
Az üzemanyag szivattyú meghibásodása
Az üzemanyag szivattyú folytonos használata gyorsan elkoptatja a szivattyút, ezért nem csoda, hogy időről időre ki kell cserélni. Mivel központi eleme a jármű üzemanyag rendszerének, érdemes mindig jó minőségű darabot beszerezni, aminek hosszabb az élettartama és a működése is megbízhatóbb.
Az üzemanyag szivattyú meghibásodása leggyakrabban onnan ered, hogy rendszeresen rossz minőségű üzemanyagot tankolnak a járműbe. Ha hosszú életű szivattyút szeretnénk, kerüljük a magas vastartalmú üzemanyagokat. Az ilyen jellegű adalékanyagok lerakódást okoznak a szivattyú felületén, és károsítják a belső elemeket. Tartsuk tisztán az üzemanyagszűrőt, és mindig cseréljük időben.
Üzemanyag hiány esetén levegő kerül a rendszerbe, ami ugyancsak tönkreteszi az üzemanyag szivattyú alkatrészeit. Ilyenkor a víz is nagyobb eséllyel csapódik le, amitől felgyorsul a korrózió. A víz lemoshatja a tartály kenőanyagát, emiatt pedig gyorsabban kopik, és könnyen túlmelegedhet.
Az üzemanyag szivattyú relé hiba jelei
Az üzemanyag szivattyú relé feladata, hogy áram alá helyezze, és működésbe hozza az üzemanyag szivattyút. Amikor tehát beindítjuk az autót, bekapcsol a relé is. Ha azonban meghibásodik, érdemes azonnal cserélni. De honnan tudjuk, hogy rosszul működik a relé? A leggyakoribb hiba jelek, ha nem tudunk gyorsítani, vagy ha egyáltalán nem indul az autó. Ugyancsak hibás relét jelent, ha nem zúg az üzemanyag szivattyú. Amennyiben bármelyik hibát érzékeljük, valószínűleg relé cserére lesz szükség.
Az üzemanyag szivattyú felújítása
Mi a teendő, ha meghibásodott az üzemanyag szivattyú? A legmegbízhatóbb és hosszú távon kifizetődő megoldás az szivattyú teljes cseréje. Ebbe beletartozik az új alkatrész beszerzése, és maga a szervizes csere. A bontott, garancia nélküli alkatrészek, vagy az otthoni javítások lehet hogy elsőre olcsóbbnak tűnnek, de kevésbé biztonságosa. Az elektromos benzinpumpa összetettsége miatt a javítása rendkívül bonyolult, ezért érdemes a teljes cserét választani. Mindazonáltal, az otthoni javítás is működhet, de nincs rá garancia, hogy hosszú távon is megbízhatóan működik majd.
Az otthoni beavatkozás előtt fontos néhány lényeges dolgot tisztázni. Első lépésként végezzünk el egy polaritáscserét. Ezzel elkerülhetjük a szennyeződések okozta eltömődést. Miután szétszereltük a szivattyút, ügyeljünk arra, hogy ne járassuk sokáig. A szerelés után feltétlenül cseréljük ki az üzemanyagszűrőt. Miután elhárítottuk a hibát, semmiképpen ne járassuk a pumpát szárazon. Mielőtt elindulunk az autóval, győződjünk meg arról, hogy a javított alkatrész működik. Ehhez fogjuk be a benzincsövet. Ha így is kijut a benzin, a csere sikeres volt.