VL SZIVATTYÚ KFT.
+36-29-320-150 Tel.: 06-29/320-150
Kapcsolatfelvétel E-mail: info@vlbt.hu
https://www.szivattyuwebaruhaz.hu/gfx/logo.pngVL Szivattyú Kft.+36-29-320-150info@vlbt.hucustomer support
Szivattyuwebaruhaz.hu

Olajszivattyú

 termék/oldal

Legyen szó akár autóról, akár láncfűrészről, a motor megfelelő működéséhez folyamatosan olajra van szükség. Ezt a nélkülözhetetlen feladatot az olajszivattyú látja el. Amennyiben nem jut elegendő mennyiségű olaj a motorba, súlyos károk keletkezhetnek. Éppen ezért kell állandóan ellenőrizni, hogy rendben van-e az olajszivattyú. Ehhez azonban ismerni kell az olajszivattyú működését és a lehetséges meghibásodás okait. Az egyszerűség kedvéért összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

Mire jó az olajszivattyú?

Az olajszivattyú feladata, hogy az olajteknőből eljuttassa az olajat a motorba. A motor működéséhez elengedhetetlen a motorolaj folyamatos keringése, hiszen az alkatrészeknek, valamint a súrlódó felületeknek kenésre van szükségük. Kellő mennyiségű olaj híján a motor egyszerűen tönkremenne. Ezért van szükség az olajszivattyúra. Ez a speciális pumpa biztosítja, hogy az összes olyan alkatrész, amelynek szüksége van rá, elegendő motorolajat kapjon. Az olaj az olajteknőből az olajszűrőn és az olajhűtőn keresztül jut el a motor különböző kenőpontjaiig. 

Ha bekerült az olaj a rendszerbe, több feladatot is el kell látnia. Mint ahogy említettük, elsősorban a mozgó alkatrészek kenéséért felelős. Emellett azonban hűti a motor alkatrészeit, ezzel védve őket a túlmelegedés ellen. Megelőzi a lerakódásokat, az alkatrészek kopását, valamint rozsdásodását. A motorolaj zajcsökkentési és rezgéscsillapítási feladatokat is ellát. Mindemellett pedig finom tömítést biztosít például a dugattyúgyűrűknél.

A feladatok optimális elvégzése érdekében az olajszivattyúnak percenként legalább ötször át kell mozgatnia a teljes olajmennyiséget a motoron. További feladata, hogy a hidegindítást követően minél gyorsabban friss olajat juttasson a kenést igénylő részekhez. Az olajszivattyú felel azért is, hogy az áramlási sebesség kisebb fordulatszám esetén is megfelelő legyen.

Hogy működik az olajszivattyú?

Az olajszivattyú működése nagyban függ a szivattyú típusától, ezért először mindig ellenőrizzük, hogy milyen szivattyúval van dolgunk. Többféle szivattyú létezik, ilyenek például a fogaskerekes olajszivattyú, a rotor típusú olajszivattyú és a belső fogazású fogaskerekes olajszivattyú.

A régebbi személygépkocsikban általában fogaskerekes olajszivattyú működik, amely – ahogy a neve is mutatja – két fogaskerékkel mozgatja az olajat. Ezek a fogaskerekek kis lapátokhoz hasonlóan továbbítják a kenőanyagot a forgás irányában. Mára az autóknál az excentrikus, rotor típusú olajszivattyú vált elterjedté. Ennek a típusnak egy belső és egy külső sokszög formája van, az olajat a két rész közti térfogatváltozás mozgatja.

Az olajszivattyú karbantartása

Szerencsére az olajszivattyú nem gyakran hibásodik meg, mindazonáltal nem árt figyelni a rendszeres karbantartásra. Amennyire csak lehet, próbáljuk kerülni a gyenge minőségű, kifogásolható eredetű motorolajokat, és tartsuk be az olajcsere periódusait. Ügyeljünk arra is, hogy ne használjunk szennyezett, vagy hígított kenőanyagot. Ezek nem csupán a szivattyú élettartamát rövidítik, de megnövelik a motor károsodásának esélyét is. Érdemes havonta ellenőrizni az olajszintet és a szivattyú lánckerekének állapotát. Egy olajszivattyú átlagosan nagyjából 150 000 kilométert bír ki, de ha kopott a lánckerék, azonnal cseréltetni kell.

A többi alkatrészt is ellenőrizzük, ugyanis a nem megfelelő működésük következtében szintén tönkre mehet a szivattyú. A szívócső, amely a pumpa és a forgattyúház között található, eltömődhet, ha szennyeződik a forgattyúház. Ez nagyban rontja az olajszivattyú hatékonyságát. A gyenge minőségű olajok és az alacsony olajszint tovább károsíthatja a szivattyút. Kerüljük a poros földutakat, mert azokon gyorsabban szennyeződik a nyomáscsökkentő szelep felszíne, ami az olajszivattyú elakadásához vezet. További veszélyt jelenthet az extrém vezetési stílus.

A fogaskerekeket sem árt ellenőrizni, mivel teljesen beszennyeződhetnek, koksz- vagy olajiszap-lerakódások is keletkezhetnek. Alkalmanként nézzünk rá a szivattyú szívócsonkján található szűrőre is, nehogy teljesen eltömődjön. Ez azért veszélyes, mert így a kenési rendszer más pontjai, például az áramlás szabályozásáért felelős szűkítők is eltelítődnek. Ha felújítjuk a motort, mindenképpen vizsgáljuk meg az olajszivattyú alkatrészeit is, szükség esetén pedig tisztítsuk, vagy cseréljük.

Mi történik, ha meghibásodik az olajszivattyú?

Karbantartási hibák, rossz olajminőség, szennyeződések, vagy motorhibák következtében károsodhat az olajszivattyú. A meghibásodott eszközt cserélni kell, különben súlyos motorproblémákhoz vezethet. De miből tudhatjuk, hogy meghibásodott az olajszivattyú? A legnyilvánvalóbb jel, hogy alacsonyabb lesz az olajnyomás a motorban. Emellett a motor zajosabban működik, mert nem jut elegendő olajmennyiség a hidrotőkéhez. A túlzott motorkopás szintén rossz olajszivattyúra utalhat, hiszen a súrlódó felületek nem kapnak kellő mennyiségű kenőanyagot.

Az olajnyomás persze attól is csökkenhet, ha nincs elegendő olaj az olajteknőben. Ilyen esetben ellenőrizzük az olaj szintjét, és szükség szerint töltsük újra.

Milyen típusú olajszivattyúk vannak?

Az olajszivattyúkat működésük alapján lehet csoportosítani. Találunk belső és külső fogaskerekes szivattyúkat, flexibilis lapátkerekes szivattyúkat, és csúszólapátos olajszivattyúkat is. A fogaskerekes olajszivattyúk könnyebben cserélhetők, mint a lánchajtású olajszivattyúk. A félholdszivattyúk előnye a magas szállítási sebesség alacsony fordulatszám mellett.

Milyen árban éri meg olajszivattyút venni?

Az olajszivattyú esetében nem éri meg spórolni, hiszen láthattuk, hogy meghibásodás esetén akár az egész motort tönkrevághatja. Készletünkön jó minőségű olajszivattyúkat találsz, ami gondos karbantartással hosszú évekig kiszolgál.


Érdemes megnézni teljes szivattyú kínálatunkat is!