Tűzoltó szívótömlő csatlakozásokkal B75/9m |
Tűzoltó szívótömlő csatlakozásokkal B75/8m |
Tűzoltó szívótömlő csatlakozásokkal B75/7m |
Tűzoltó szívótömlő csatlakozásokkal B75/6m |
Tűzoltó szívótömlő csatlakozásokkal B75/5m |
Tűzoltó szívótömlő csatlakozásokkal B75/4m |
Tűzoltó szívótömlő csatlakozásokkal B75/3m |
Tűzoltó szívótömlő csatlakozásokkal B75/2m |
Tűzoltó szívótömlő csatlakozásokkal C52/9m |
Belegondolni is nehéz, hány speciális képességgel megáldott szivattyút mutattunk már be írásainkban; a különböző típusokat mind kiválóan alkalmazhatjuk egy-egy probléma megoldására, csupán tudunk kell, mihez mit érdemes vásárolnunk.
Nincs ez másképp az üzemanyag-szivattyúkkal sem, amelyek annyiban azért különböznek az eddigiektől, hogy nem a tiszta víz vagy a szennyvíz mozgatásáról gondoskodnak.
Mint ahogy azt a neve is mutatja, az üzemanyag-szivattyú a robbanómotorok üzemanyag-ellátásáról gondoskodik, és sokan inkább úgy ismerik, hogy AC-pumpa. Ennek a típusnak az a feladata, hogy befecskendezze a benzint a megfelelő helyre, ezért nem véletlen, hogy ez az alkatrész dolgozik a legtöbbet a rendszerben.
Milyen típusai vannak üzemanyag-szivattyúknak?
Két fő típust különböztethetünk meg, amiknél a lényeges eltérés nem a működésben, hanem a beszerelés helyében mutatkozik meg.
Az in-line szivattyúkat közel a tartályhoz, de a benzinvezetékbe építik, míg az in-tank szivattyúk már közvetlenül a benzintartályba kerülnek. Természetesen mind a kettőnek megvan a maga előnye: az előbbit könnyű cserélni, az utóbbi viszont halk és azt egyszerű szerelni.
Az in-line egyik legtöbbet hangoztatott hátránya viszont meghibásodáskor elég komoly problémát okozhat, hiszen a szivattyú esetleges cseréjekor az egész üzemanyagtartályt ki kell venni.
Az autógyártók általában fogaskerekes, görgőcellás, turbinakerekes vagy oldalcsatornás megoldásokat használnak az üzemanyag-szivattyúk esetében.
A működésről
A régebbi gépjárműtípusoknál az üzemanyag-szivattyút nem elektronika vezérelte, azonban a modernebb autóknál már elektromos AC-ket használnak a nagyobb hatékonyság és biztonság érdekében.
A két változatnak azonban nagyrészt ugyanaz a működési elve, legfeljebb azt a különbséget emelhetjük ki, hogy a mechanikus régebbi típusoknál a pumpa alkatrészeit meghibásodás esetén még cserélni lehetett.
A szivattyú az előírt nyomásszinten juttatja be az üzemanyagot a motorba, és a fejlesztés során a gyártók külön figyelmet fordítottak arra, hogy olyan pumpákat tervezzenek meg, amelyek a legszélsőségesebb terhelést is kibírják.
Hozzászólások