VL SZIVATTYÚ KFT.
Tel.: 06-29/320-150
 E-mail: info@vlbt.hu
https://www.szivattyuwebaruhaz.hu/gfx/logo.pngVL Szivattyú Kft.+36-29-320-150info@vlbt.hucustomer support
Szivattyuwebaruhaz.hu
Tisztelt Ügyfeleink! Tájékoztatjuk Önöket, hogy a koronavírusos járvány terjedése miatt sajnos üzletünket nem nyitjuk ki március 31-én, azt határozatlan ideig zárva tartjuk! A webáruházunkban, e-mail-en továbbra is fogadjuk és teljesítjük megrendeléseiket, melyeket személyes átvételel is megrendelhetik (csak webáruházas rendelés esetén), vagy szokás szerint futárszolgálatokkal juttatunk el Önökhöz, illetve ügyfélszolgálatunk telefonon is rendelkezésükre áll.
Ügyfélszolgálatunk leterheltsége miatt telefonhívását csak ritkán tudjuk fogadni. Kérjük, írjon e-mailt, a lehető legrövidebb időn belül válaszolunk rá!

A forgó tárcsák rövid története: avagy a kezdetleges tárcsákból lett ékszíjtárcsák

2020. Május 4.

A forgó tárcsák rövid története: avagy a kezdetleges tárcsákból lett ékszíjtárcsák

Az ékszíjtárcsák alapvetően nagyon nehéz kerekekből indultak ki, amelyek sok erőt igényeltek a forgáshoz. Mára már ez lényegesen megváltozott, hiszen a forgó tárcsák lehetnek nagy átmérőjű kerekek küllőkkel egy fém felnin vagy akár lehetnek kisebb átmérőjű hengerek is, amelyek valamilyen szénszál kompozitból készültek el. 

Általában a forgó tárcsáknak hatalmas erőre volt szüksége az induláshoz, így sok erőre volt szüksége ahhoz is, hogy megálljon. Ennek eredményeként, ha nagy sebességgel forog, hajlandó folytatni a forgást, ami azt jelenti, hogy sok kinetikus energiát képes tárolni. 

A modern forgó tárcsák és ékszíjtárcsák már kissé különbözik azoktól, amelyek az ipari forradalom idején népszerűek voltak. A széles és nehéz acélkerekek helyett a 21. századi forgó tárcsák inkább kompaktabbak és szénszálból, alumíniumból vagy más kompozit anyagokból készülnek.

Az ősi forgó tárcsák története

A legkorábbi kerekek, forgó tárcsák nehéz kőből vagy tömör fából készültek. A fazekas kerék talán a létező legrégebbi kerékforma, amelyet még a szállításhoz használt kerekeknél is korábban találtak fel. 

A folyókból és patakokból energiát adó vízi kerekek a malmokat hajtották meg. Az ilyen malmok a római időkben váltak népszerűvé és néhányuk ékszíjtárcsáját még ma is láthatunk működés közben.

Az ipari forradalom ékszíjtárcsái

A ma is ismert legnépszerűbb ékszíjtárcsák az ipari forradalomból származnak és olyan célokra használták, mint például a gyári gőzgép vagy a vontató motorok működése. Mivel a ékszíjtárcsa gyakran nagy sebességgel forog, nehéz felniüknek ellen kell állniuk a szélsőséges erőknek. Ezeket pontossággal kell kidolgozni, mivel ha még enyhén kiegyensúlyozatlanok is, akkor túl sokat imbolyognak, és destabilizálják azt, amihez kapcsolódnak. 

Az ipari forradalom alatt a vas és acél széles körű elérhetősége lehetővé tette a jól gyártott, nagy pontosságú ékszíjtárcsa tervezését, amely alapvető szerepet játszott a motorok és gépek zökkenőmentes és hatékony működésének biztosításában.

A modern ékszíjtárcsa

A modern ékszíjtárcsa elterjedése az üzemi gépek, a háztartási gépek és a járművek forradalmian jó működését segíti elő. A legmodernebb technológiákban is szívesen alkalmazzák előnyeit. Például az elmúlt években a Forma 1-es versenyautók is ékszíjtárcsákat használtak az energiahatékonyság növelése érdekében. 

A technológiát KERS-nek (Kinetic Energy Recovery System) hívják és egy nagyon kompakt, nagyon nagy sebességű forgó tárcsából áll, amely elnyeli az energiát, amely általában fékezés során veszít a jármű. 



Megosztás másokkal: