2020. Május 4.Az
ékszíjtárcsák alapvetően nagyon nehéz kerekekből indultak ki, amelyek sok erőt
igényeltek a forgáshoz. Mára már ez lényegesen megváltozott, hiszen a forgó
tárcsák lehetnek nagy átmérőjű kerekek küllőkkel egy fém felnin vagy akár
lehetnek kisebb átmérőjű hengerek is, amelyek valamilyen szénszál kompozitból
készültek el.
Általában
a forgó tárcsáknak hatalmas erőre volt szüksége az induláshoz, így sok erőre
volt szüksége ahhoz is, hogy megálljon. Ennek eredményeként, ha nagy
sebességgel forog, hajlandó folytatni a forgást, ami azt jelenti, hogy sok
kinetikus energiát képes tárolni.
A
modern forgó tárcsák és ékszíjtárcsák már kissé különbözik azoktól, amelyek az
ipari forradalom idején népszerűek voltak. A széles és nehéz acélkerekek
helyett a 21. századi forgó tárcsák inkább kompaktabbak és szénszálból, alumíniumból
vagy más kompozit anyagokból készülnek.
Az ősi forgó tárcsák története
A
legkorábbi kerekek, forgó tárcsák nehéz kőből vagy tömör fából készültek. A
fazekas kerék talán a létező legrégebbi kerékforma, amelyet még a szállításhoz
használt kerekeknél is korábban találtak fel.
A
folyókból és patakokból energiát adó vízi kerekek a malmokat hajtották meg. Az
ilyen malmok a római időkben váltak népszerűvé és néhányuk ékszíjtárcsáját még
ma is láthatunk működés közben.
Az ipari forradalom ékszíjtárcsái
A ma
is ismert legnépszerűbb ékszíjtárcsák az ipari forradalomból származnak és
olyan célokra használták, mint például a gyári gőzgép vagy a vontató motorok
működése. Mivel a ékszíjtárcsa gyakran nagy sebességgel forog, nehéz felniüknek
ellen kell állniuk a szélsőséges erőknek. Ezeket pontossággal kell kidolgozni,
mivel ha még enyhén kiegyensúlyozatlanok is, akkor túl sokat imbolyognak, és
destabilizálják azt, amihez kapcsolódnak.
Az
ipari forradalom alatt a vas és acél széles körű elérhetősége lehetővé tette a
jól gyártott, nagy pontosságú ékszíjtárcsa tervezését, amely alapvető szerepet
játszott a motorok és gépek zökkenőmentes és hatékony működésének
biztosításában.
A modern ékszíjtárcsa
A
modern ékszíjtárcsa elterjedése az üzemi gépek, a háztartási gépek és a
járművek forradalmian jó működését segíti elő. A legmodernebb technológiákban
is szívesen alkalmazzák előnyeit. Például az elmúlt években a Forma 1-es
versenyautók is ékszíjtárcsákat használtak az energiahatékonyság növelése
érdekében.
A
technológiát KERS-nek (Kinetic Energy Recovery System) hívják és egy nagyon
kompakt, nagyon nagy sebességű forgó tárcsából áll, amely elnyeli az energiát,
amely általában fékezés során veszít a jármű.
Megosztás másokkal: