VL SZIVATTYÚ KFT.  Tel.: 06-29/320-150  E-mail: info@vlbt.huhttps://www.szivattyuwebaruhaz.hu/gfx/logo.pngVL Szivattyú Kft.+36-29-320-150info@vlbt.hucustomer support
Szivattyuwebaruhaz.hu

Fontos Információ!

Tisztelt Ügyfeleink! Tájékoztatjuk Önöket, hogy a koronavírusos járvány terjedése miatt sajnos üzletünket nem nyitjuk ki március 31-én, azt határozatlan ideig zárva tartjuk! A webáruházunkban, e-mail-en továbbra is fogadjuk és teljesítjük megrendeléseiket, melyeket szokás szerint futárszolgálatokkal juttatunk el Önökhöz, illetve ügyfélszolgálatunk telefonon is rendelkezésükre áll.

A forgó tárcsák rövid története: avagy a kezdetleges tárcsákból lett ékszíjtárcsák

2020. Május 4.

A forgó tárcsák rövid története: avagy a kezdetleges tárcsákból lett ékszíjtárcsák

Az ékszíjtárcsák alapvetően nagyon nehéz kerekekből indultak ki, amelyek sok erőt igényeltek a forgáshoz. Mára már ez lényegesen megváltozott, hiszen a forgó tárcsák lehetnek nagy átmérőjű kerekek küllőkkel egy fém felnin vagy akár lehetnek kisebb átmérőjű hengerek is, amelyek valamilyen szénszál kompozitból készültek el. 

Általában a forgó tárcsáknak hatalmas erőre volt szüksége az induláshoz, így sok erőre volt szüksége ahhoz is, hogy megálljon. Ennek eredményeként, ha nagy sebességgel forog, hajlandó folytatni a forgást, ami azt jelenti, hogy sok kinetikus energiát képes tárolni. 

A modern forgó tárcsák és ékszíjtárcsák már kissé különbözik azoktól, amelyek az ipari forradalom idején népszerűek voltak. A széles és nehéz acélkerekek helyett a 21. századi forgó tárcsák inkább kompaktabbak és szénszálból, alumíniumból vagy más kompozit anyagokból készülnek.

Az ősi forgó tárcsák története

A legkorábbi kerekek, forgó tárcsák nehéz kőből vagy tömör fából készültek. A fazekas kerék talán a létező legrégebbi kerékforma, amelyet még a szállításhoz használt kerekeknél is korábban találtak fel. 

A folyókból és patakokból energiát adó vízi kerekek a malmokat hajtották meg. Az ilyen malmok a római időkben váltak népszerűvé és néhányuk ékszíjtárcsáját még ma is láthatunk működés közben.

Az ipari forradalom ékszíjtárcsái

A ma is ismert legnépszerűbb ékszíjtárcsák az ipari forradalomból származnak és olyan célokra használták, mint például a gyári gőzgép vagy a vontató motorok működése. Mivel a ékszíjtárcsa gyakran nagy sebességgel forog, nehéz felniüknek ellen kell állniuk a szélsőséges erőknek. Ezeket pontossággal kell kidolgozni, mivel ha még enyhén kiegyensúlyozatlanok is, akkor túl sokat imbolyognak, és destabilizálják azt, amihez kapcsolódnak. 

Az ipari forradalom alatt a vas és acél széles körű elérhetősége lehetővé tette a jól gyártott, nagy pontosságú ékszíjtárcsa tervezését, amely alapvető szerepet játszott a motorok és gépek zökkenőmentes és hatékony működésének biztosításában.

A modern ékszíjtárcsa

A modern ékszíjtárcsa elterjedése az üzemi gépek, a háztartási gépek és a járművek forradalmian jó működését segíti elő. A legmodernebb technológiákban is szívesen alkalmazzák előnyeit. Például az elmúlt években a Forma 1-es versenyautók is ékszíjtárcsákat használtak az energiahatékonyság növelése érdekében. 

A technológiát KERS-nek (Kinetic Energy Recovery System) hívják és egy nagyon kompakt, nagyon nagy sebességű forgó tárcsából áll, amely elnyeli az energiát, amely általában fékezés során veszít a jármű. 



Megosztás másokkal: